WIJ BIEDEN U
EEN TOTAALPLAATJE
AAN DIENSTEN

Automaatservice

Sleutel bandenservice

Steeds meer voertuigen zijn voorzien van een automatische versnellingsbak. Door het gebruik vervuilt en verouderd de (versnellingsbak) olie. In de loop der tijd kan dit versnellingsbak problemen veroorzaken.

Wanneer automatische versnellingsbakolie wisselen?

Indien de fabrikant geen olie verversing intervallen voorschrijft is olie verversen om de +/- 80.000km aanbevolen. Dit is uiteraard afhankelijk van het type gebruik en belasting van de automaatbak.

Waarom automatische versnellingsbak olie wisselen?

Veel automatische versnellingsbakken hebben vanaf de fabriek een longlife olie. In de praktijk blijkt dat de olie na veel kilometers toch problemen geeft, welke zich uiten in minder soepel schakelen en het functioneren van de automatische versnellingsbak.

De oorzaak hiervan is de verandering van de olie, waarvan niet alleen de viscositeit veranderd maar ook de opname van vocht (hygroscopisch) en vuil (slijtage) waardoor de automatische versnellingsbak componenten worden aangetast.

Ook is slijtage een belangrijke factor. Deze kleine deeltjes zwerven in de olie en zetten zich af in de hele automatische versnellingsbak en beïnvloeden de stuurventielen en andere componenten.

Tegelijkertijd veroorzaakt de verminderde smering van de olie versnelde slijtage en vervuiling van de olie. Dit is te herkennen aan de zwarte kleur.

Wat is het verschil tussen olie verversen en flushen?

Omdat er meestal alleen olie wordt gewisseld en niet wordt gereinigd, kan maar een gedeelte van de olie worden afgetapt (koppelomvormer, koeler en leidingen niet). Doordat maar een gedeelte kan worden ververst, wordt de nieuwe olie direct vervuild door de oude in het systeem achtergebleven olie. Hierdoor is het effect van nieuwe olie weer gedeeltelijk teniet gedaan en vindt er slechts een minimale kwaliteitsverbetering plaats. Hierdoor worden problemen niet opgelost en soms zelfs verergerd.

Net als bij olie verversen zal de transmissie olie worden afgetapt, indien mogelijk het filter vervangen en de transmissie opnieuw gevuld worden met nieuwe transmissie olie. Het grote verschil zit in het feit dat bij het spoelen er 9-15 liter schone transmissie olie door de transmissie gespoeld wordt. Hierdoor wordt vuil en aanslag uit de automaat gespoeld.

In het laatste geval gaat er natuurlijk meer olie doorheen en dat maakt het kostbaarder maar het is wel effectiever.